Σάββατο 11 Οκτωβρίου 2014

Ευκλείδεια Γεωμετρία, ένας δρόμος που χάσαμε



Υπάρχουν θεωρητικά «μικρές» στιγμές στην Ιστορία που καθορίζουν γενιές και γενιές ανθρώπων στα πολλά χρόνια που ακολουθούν.

Μια τέτοια στιγμή ήταν και το συνέδριο που οργάνωσε τον Νοέμβριο του 1959 στις παρυφές του Παρισιού η Ευρωπαϊκή Οργάνωση για την Οικονομική Συνεργασία με αντικείμενο την αναμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τα Μαθηματικά στη μέση εκπαίδευση.


Προϊόν της συνάντησης θεωρείται κατά ένα μεγάλο βαθμό η μεταρρύθμιση των «Μοντέρνων Μαθηματικών». Οσοι διδαχθήκαμε Μαθηματικά τις επόμενες δεκαετίες επηρεαστήκαμε σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό από τις ιδέες εκείνες που σάρωσαν το πνεύμα της Ευκλείδειας Γεωμετρίας. Σε κεντρική φιγούρα του συνεδρίου αναδείχθηκε ο κορυφαίος Γάλλος μαθηματικός Jean Dieudonné, κυρίαρχη μορφή της μαθηματικής σκέψης του 20ού αιώνα. Η ομιλία του, με τίτλο «Κάτω ο Ευκλείδης» (Α bas Euclide!), υπήρξε καθοριστική στη διαμόρφωση των σχολικών Μαθηματικών στον δυτικό κόσμο.

Σήμερα, η Ευκλείδεια Γεωμετρία έχει αλλού πλήρως εξοβελιστεί από τα προγράμματα και αλλού, όπως και στην Ελλάδα, έχει συρρικνωθεί και υποβαθμιστεί. Ωστόσο, το ερώτημα παραμένει: ποια διδακτικά αντικείμενα αντικαθιστούν επάξια την Ευκλείδεια Γεωμετρία;

Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Νεοφύτου Δούκα 4) και στην εκδήλωση με τίτλο «Οδός Ευκλείδου: Ο δρόμος που χάσαμε», η ομάδα «Θαλής + Φίλοι» ανοίγει πάλι τον διάλογο γύρω από τη μεγάλη παράδοση των αρχαίων Μαθηματικών.
 Η γένεση και η εξέλιξή τους, καθώς και η σημασία τους στην εκπαίδευση θα βρεθούν στο επίκεντρο των τριών ομιλητών.

Ο συγγραφέας Απόστολος Δοξιάδης θα τοποθετήσει τη συγγραφή των Στοιχείων, του κύριου έργου του Ευκλείδη, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης πνευματικής πορείας στον αρχαϊκό και κλασικό ελληνικό πολιτισμό. O ιστορικός των Μαθηματικών Μιχάλης Σιάλαρος θα αναφερθεί στη σημασία της νέας έκδοσης των Στοιχείων, η οποία ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ιστορικές, ιστοριογραφικές και παιδαγωγικές ανάγκες, ενώ ο συγγραφέας και μαθηματικός Τεύκρος Μιχαηλίδης θα προσεγγίσει τα επιχειρήματα υπέρ και κατά της επανεισαγωγής της διδασκαλίας της γεωμετρικής απόδειξης στη Μέση Εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου